Feridun Çölgeçen
10 Mayıs 1911 tarihinde, İstanbul’da doğdu. Babası ittihatçı idi. Dönemin padişahı tarafından bugünkü Libya’ya sürüldü. Soyadı Kanunu çıktığında, çölü geçen ilk Türk olması münasebetiyle Atatürk tarafından ailesine “Çölgeçen” soyadı uygun görüldü.
Ankara Gazi Lisesini bitirdi. Konservatuvarı yarıda bıraktı. 1935 ila 1937 yılları arasında Almanya, Belçika ve Fransa’daki tiyatro kurslarına katıldı. Merkez Bankası’nda ve DDY’de çalıştı. Fransızca öğretmenliği yaptı.
Sanat hayatına tiyatroyla başladı. Sinemaya Muhsin Ertuğrul’un yönettiği, 1933 yapımı “Cici Berber” filmiyle başladı. Raşit Rıza Topluluğu’nda ve Nejat Uygur Tiyatrosu’nda çalıştı. 1957’de önce Avrupa’ya, sonra ABD’ye gitti. ABD yapımı “Timbuktu” (1959) filminde hem oyuncu hem de teknik danışman olarak görev aldı. ABD’de 20 civarında filmde oynadı.
1963’te İstanbul’a döndü. “FBI İstanbul’u Arıyor (FBI chiama Istanbul)” (1964), “Agente 077 dall’Oriente con furore” (1965) ve “Babanın Arkadaşı (L’amico del padrino)” (1972) gibi İtalyan filmlerinde aralıklarla rol aldı. Bu süreçte oyuncu Yul Brynner’a Atatürk’ü anlatan bir kitap hediye etti.
“Bobstil” adı verilen modayı Türkiye’ye ilk kez getiren kişi idi.
19 Ocak 1978 tarihinde vefat etti. Ölümüyle birlikte bir süredir hazırlamakta olduğu “Yeşilçam Antolojisi” adlı eseri yarım kaldı.
420’nin üzerinde filmde rol aldı. Bazıları şunlardır:
Estergon Kalesi (1950)
Barbaros Hayreddin Paşa (1951)
Nilgün (1954)
Battal Gazi Geliyor (1955)
Turist Ömer Dümenciler Kralı (1965)
Ah Güzel İstanbul (1966)
Çalıkuşu (1966)
Sinekli Bakkal (1967)
Keloğlan Aramızda (1971)
Kırk Yalan Memiş (1972)
Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz (1974)
Öztürk Serengil’in kaleminden Feridun Çölgeçen: “Türk sinemasının en büyük dedikoducusu rahmetli Feridun Çölgeçen ağabeyimizdi… En büyükten en küçüğe ne kadar artist ya da rejisör, prodüktör varsa dedikodularını o yapardı… Dedikodusu yapılmasın diye korkudan Feridun Çölgeçen’e iş veren çok prodüktör bilirim...”