Nizam Ergüden
17 Eylül 1918’de, Afyonkarahisar’da doğdu. Gençlik yıllarında filmlere olan düşkünlüğü dolayısıyla sinema kapılarında nöbet tuttu, girebildiği her filmi izledi. Sinemada yer almak üzere İstanbul’a geldi ve dekordan ışığa, kameradan set işçiliğine kadar her işte çalıştı. Yıllar sonra set amirliğine yükseldi.
Set işçisi olarak çalıştığı dönemde, bir film setinde Yılmaz Güney ile tanıştı ve tanışıklıkları zamanla dostluğa dönüştü. Yılmaz Güney, “Benim olduğum her filmde Nizam’a küçük de olsa bir rol verilecektir.” dedi ve o günden sonra Nizam Ergüden, Yılmaz Güney filmlerinin vazgeçilmez isimlerinden biri oldu.
“Kör Nizam” lakabıyla anıldı. Bazı filmlerde adı “Nizam Ergüder” şeklinde yazıldı.
Sinemaya 1964’te, Tunç Başaran’ın yönettiği “On Korkusuz Adam” filmiyle set amiri olarak, Nuri Ergün’ün yönettiği “Mor Defter” filmiyle de oyuncu olarak başladı. “İsyankâr” (1979) filminde set teknisyenliği; “Kaderin Esiriyiz” (1972), “Babalık” (1974) ve “Oğul” (1974) filmlerinde de sanat yönetmenliği yaptı. 68 filmin yapım ekibinde yer aldı ve 150’nin üzerinde filmde oynadı.
Filmlerdeki patlama sahnelerinin düzenlemesini yaptı. Çoğu zaman heyecan olması yahut insanları korkutmak gibi amaçlarla patlatma eylemlerini abarttı. Hazırladığı düzenekler ile setlerde çeşitli karışıklıklara ve kazalara neden oldu.
Ömrünün son zamanlarında Veliefendi ve İzmir Şirinyer Hipodromlarında kendine bir mekân tutarak yarış atı seyisliği ve antrenörlük yaptı. Bakımını yaptığı bir Arap atının çifteleri sonucu 21 Nisan 1991’de, İzmir’de vefat etti.
Set amirliği yaptığı filmlerden bazıları şunlardır: Hacı Murat (1967), Zorro’nun İntikamı (1969), Susuz Yaz (1973), Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor (1978), Banker Bilo (1980), Hababam Sınıfı Güle Güle (1981), Dünyayı Kurtaran Adam (1982).
Başlıca filmleri şunlardır:
• Kaderin Ağları (1970)
• Dadaloğlu’nun İntikamı (1972)
• Susuz Yaz (1973)
• Çin İşi Japon İşi (1975)
• Banker Bilo (1980)
• Üçkâğıtçı (1981)
• Atla Gel Şaban (1984)