Brooklyn Funk Essentials

Brooklyn Funk Essentials

Brooklyn Funk Essentials topluluğunun temelleri Lati Kronlund and Arthur Baker tarafından 1993’te atıldı. İlk başta, fazla özen göstermedikleri ve ciddiye almadıkları bir yan projeydi ancak kısa zamanda müzisyenlerin, şarkıcıların, ozanların ve DJ’lerin oluşturduğu eşsiz bir çalışma platformu oluverdi. Bu yakınlaşmanın üyelerinin ilk ciddi ortak çalışmaları daha sonra topluluğun ilk albümü olarak anılacak "Cool and Steady and Easy" ismini aldı.

1994’te Brooklyn Funk Essentials, New York’taki canlı gösterilerin vazgeçilmezlerinden oluvermişti. Davulda Yancy Drew, vurmalı çalgılarda E.J. Rodriguez, bas gitarda ve müzik yönetiminde Lati Kronlund’ün ritim bölümünü; trompette ve klavyede Bob Brachmann, trombonda Joshua Roseman, saksafon ve flütte Paul Shapiro ve yine klavyede Yuka Honda’nın üflemeliler bölümünü oluşturduğu çekirdek kadroda vokal görevini ise reggae şarkıcısı Papa Dee, ozan ve şarkıcı Shä-Key, operet Joi Cardwell ve ozanlar Everton Sylvester ile David Allen üstleniyordu. Grupta yer alan bir başka isim de ’turntable’da DJ Jazzy Nice oluyordu.

"Cool and Steady and Easy" Dorado tarafından çıkartıldı ve tüm Avrupa’ya dağıtıldı. RCA ile anlaşan grubun 1995 Ağustos’unda ilk albümünden bir kaç şarkıyla ayrılan bir çalışması oldu. Bu arada ilk 45’likleri "The Creator Has A Master Plan" (bir Pharoah Sanders klasiği) dağıtıldığı her yerde kayda değer bir ilgiyle karşılanıyor ve tüm dünyada hakkında yazılıp çiziliyor, eleştiriliyordu. Çok beğeniye Billboard da sessiz kalmadı ve albümleri "Yılın R&B Albümü" seçildi.

Grubun ilk Avrupa turnesi gerçekleştiğinde, şu anda "Ciba Matto"da olan Yuka Honda’nın yerine ATN Stadwijk gelmiş, Amerika turnesinde ise vokalde Joi Cardwell’in yerini Stephanie McKay almıştı.

RCA ile yapılan anlaşma çok geçmeden iptal eldildi. Topluluk çalışmalarına, yeni kayıtlara ve turnelere ağırlık verdi.

’96 Kasım’ında Brooklyn Funk Essentials kendini İstanbul Müzik Festivali’nde, manşetlerde buluverdi. Topluluğun "Üsküdar" türküsünü kendilerine özgü yorumlamasıyla, bir çok çevreden eleştiri aldı, ilgi gördü. Bu kalabalık müzisyen topluluğunun estetik yakşlaşımı bir fikri doğurdu. Grubun kendi işlerine dönmesinden çok geçmemişti ki organizatörler ve bazı müzik çevrelerinin ısrarı üzerine Türkiye’ye geri döndü ve bu çok beğenilen çalışma stüdyoda kayda alındı. Onsekiz ay sonra Brooklyn Funk Essentials tekrar İstanbul’daydı, bu sefer temelinde sadece Türk ezgilerinin bulunduğu yeni, "yenilikçi" bir albüm hazırladılar. Onbir Türk/Roman çingene müzisyeninden kurulu "Laço Tayfa"nın da katılımıyla beklentiler iyice yükseldi ve sonunda "In The BuzzBag" ortaya çıktı.

Lati Kronlund yapımcılığındaki "In The BuzzBag" hem oluşumuyla hem de sonucuyla bir ilktir. Aynı dili bile konuşamayan, tek ortak noktaları müzik dilini bilmek olan, 22 müzisyenin yalnızca iki hafta içinde "zafer" diye de tanımlanacak olan böyle bir çalışma yapmaları inanılmazdır. Her parçada, her şarkıda uzayıp giden kararlılık, istek ve bazen kızgınlık duyulabiliyor. "In The BuzzBag"in tamamlanmasından 24 saat sonra, hiç prova yapmadan, Brooklyn Funk Essentials ve Laço Tayfa albümlerini İstanbul Hangar’da büyüleyici bir ortamda dinleyicilere sundu. Ağustos ayında Türkiye’de piyasaya çıkan albüm çok beğenildi.

Bu kültür birlikteliği burada da bitmiyor, albümün yapım aşamasını konu alan bir belgesel hazırlanıyor. İlk New York sunumlarından İstanbul’a, İstanbul’daki kayıt ve konsere... Yapımcısı ise Bart Everly.