İbrahim Örs (Ressam)

İbrahim Örs (Ressam)

İbrahim Örs, 1946’da Erzincan’ın Tercan ilçesinde doğdu. 1965-1971 yılları arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde öğrenim gören Örs, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun öğrencisi ve asistanı oldu. 1971-1972 yılları arasında Kopenhag Kraliyet Akademisinde oyma baskı çalıştı. 1972’de Mimar Sinan Üniversitesinde başladığı öğretim üyeliği görevini 1985’te bırakarak Danimarka’ya yerleşti. 1988'de Kopenhag Belediyesi'nin açtığı yarışmada 200 metrekarelik duvar resmiyle birinci oldu. Sanat yaşamını Danimarka ve Milas'a bağlı Kıyıkışlacık Antik Kent İasos’taki atölyelerinde sürdürdü. Sanatçı 06.07.2022 tarihinde yaşamını yitirdi.

Sanatı:

Türk resim sanatı içinde özgün bir kişilik olarak görülen sanatçı, figürde en özgün örneklerle boy ölçüşmeyi deneyen, geleneksel olarak onlara bağlı ancak fonu figür ile birlikte hareketlendiren bir üsluba sahiptir.

Türk kültürü ve klasik Avrupa sanatından, özellikle de barok sanattan esinlenen Örs'ün yay biçimli çizgilerden oluşan özgün bir boyama tarzı vardır. “68 kuşağı” temsilcilerinden olan Örs yağlı boya yapıtlarında ölüdoğa, doğa kesitleri, nesneler, portre ve at başları ile ustalar ve yorumlar gibi konulara yeni anlamlar katar. Sanatçı tuvallerinde açıktan koyuya geçerek ton basamaklarındaki nüanslarla bir perspektif sağlar.

Toplumsal eleştirinin ön plana çıktığı yapıtlarında pop sanatla fotogerçekçilik arasında nitelendirilebilecek kendine özgü figüratif bir anlatımla tanınmıştır.

Toplumsal yaşamın çoğu zaman gözden kaçan ayrıntılarını, gülmece öğeleriyle süsleyerek, ince bir resim işçiliği içinde işleyen İbrahim Örs aynı zamanda gerçekliğin abartılmış anlam yükünü, deformasyon tekniğine uyarlı bir çizgiyle yansıttı. Bu yönüyle Türk resminde fantastik gerçekçiler grubuna yakın bir kişiliği temsil etti.

Örs’ün, formun olağan ele alınması ama formu oluşturan renklerin olağan dışı kullanılmasının biçim bozma açısından değerlendirilmesiyle ilgili görüşü şudur: “Tabii ki formun bozumundan ziyade renk içeren değişimler de biçim bozma şeklinde yorumlanabilir. Picasso’nun resimlerini düşünün, mavi dönem ya da pembe dönem diye adlandırılan periyotlar dâhil sürekli biçim bozmalara gitmiştir. Diğer dönem işlerinde deformasyonu o kadar ileri götürmüştür ki figürler mordur ya da yeşildir, kimseye de o bozmanın hesabını vermek zorunda hissetmemiştir kendisini.”

Kişisel Sergileri:

İlk kişisel sergisini 1971’de İsveç’te açan sanatçının eserleri elliye yakın kişisel ve karma sergide sergilendi.

Jorn Nash Atölyesi, İsveç Dragebyget (1971)

Glostrup Kunstforening ve Brondby Kunstforening Salonları, Kopenhag (1972)

Galata Sanat Galerisi, İstanbul (1982)

Kibele Sanat Galerisi, Ankara (1983)

Galeri Baraz, İstanbul (1984)

Rampelys Salonu Silkeborg, Danimarka (1986)

Teşvikiye Sanat Galerisi, İstanbul (1987)

Galeri BM, İstanbul (1990)

Kare Sanat Galerisi, İstanbul (1992)

İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi, İstanbul (1994)

Kare Sanat Galerisi, İstanbul (1994)

Kare Sanat Galerisi, İstanbul (1997)

Turkuvaz Sanat Galerisi, İstanbul (1997)

Arda Sanat Galerisi, Ankara (1999)

Galeri PG Art, İstanbul (2000)

İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi İstanbul (2001)

Arda Sanat Galerisi Ankara (2001)

Bebek Sanat Galerisi İstanbul (2002)

DYO Sanat galerisi İzmir (2003)

Artspace Gallery Teşvikiye İstanbul (2004)

Galeri PG Art, İstanbul (2005)

Nurol Sanat Galerisi, Ankara (2009)

Art 350, İstanbul (2013)

Selçuk Yaşar Resim Müzesi ve Sanat Galerisi, İzmir (2014)

KAV Sanat Galerisi, Ankara (2015)

Erinç Sanat, İstanbul (2017)

Ödülleri:

50. Yıl Resim Yarışması, Birincilik Ödülü (1973) 

Sheraton Yarışması, Beton Pano (Birincilik Ödülü (1974)

Sheraton Yarışması, Mozaik Pano (Birincilik Ödülü (1974)  

37. Devlet Resim Heykel Sergisi, Başarı Ödülü (1976)

Arkeoloji Müzeleri Açık Hava Sergisi, Başarı Ödülü (1977)

Görsel Sanatçılar Derneği 2. Mayıs Sergisi (1978)

Görsel Sanatçılar Derneği 3. Mayıs Sergisi (1979)

Devlet Resim Heykel Sergisi (Başarı Ödülü (1979)

15. DYO Sergisi, Başarı Ödülü (1981)

Günümüz Sanatçıları 4. İstanbul Sergisi (1983)  

Enka Vakfı, Bilim-Sanat Ödülleri, İkincilik Ödülü (1984)

Kophenag Belediyesi, 200 Metrekarelik Duvar Resmi, Duvar Resimleri Jürisi Ödülü (1988)

Mimar Sinan Anısına Yapılan Resim Yarışması, Birincilik Ödülü (1988)

Kaynak: Türk Resim Sanatında Cumhuriyetten Günümüze Portrelerde Biçim Bozma, Yüksek Lisans Tezi, Menekşe Ünsal, 2017.

Çağdaş Türk Resim Sanatında Figüratif Eğilimlerin Yüzeysel Mekân ile İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Evrim Ataseven, 2019.